القمة تأكل البريد .. مسحوبات بمئات الآلاف ..والموظفين يطلقون هاشتاج مع البريد فلوسك مضمونة وهتزيد

 

لليوم الثالث على التوالي يشكو موظفي البريد من زيادة حجم المسحوبات من حسابات الإدخار والتوفير، نتيجة الإعلان عن شهادات الإستثمار البنكية ذات العوائد التي تصل إلى 20%.

وأعرب البريديين عبر حساباتهم على موقع التواصل الإجتماعى فيس بوك عن قلقهم من تزايد حجم المسحوبات، وقال أحد الموظفين: “لما عميله واحده فقط من كبار العملاء تسحب النهاردة مبلغ 245 الف جنيه من حسابها الذهبي مش حاجه تكسف برد، وطبعا كان عندي فضول أسألها يا تري ايه السبب ان حضرتك تسحبي هذا المبلغ الكبير مرة واحدة – مع اني طبعا متأكد من الرد – وفعلا سبقتها بالكلام، وقولتلها علشان فايدة شهادات الادخار بالبنوك صح.. فكان ردها بصراحه أيوة، ازاي البريد لم يقوم بمثل هذا الموضوع ويعلي الفائده زي البنوك أو ما يقاربها باعتباره قطاع مصرفي ينافس البنوك ..بصراحه حاجه تكسف ولسه”. 

وقال موظف آخر: ” واحد امبارح عاوز يسحب ٦٠٠٠٠٠جنيه، فقلت ليه ياعم محمد، قال علشان أحطهم فى البنك، فثبته.. وقلت له لا يا راجل، الهيئة هترفع فايدتها فقالى بجد، قلت له بجد بس استنى علينا اسبوع ..على بال المنشور ماينزل. .اعمل ايه انا دلوقتى”.

على جانب آخر ردد بعض العاملين بالبريد على موقع الفيس بوك أخبار تفيد بأن الخزنة الرئيسة للبريد بالقاهرة الكبرى تقوم بسحب ٥٠ مليون جنيه لتوزيعها على المكاتب التابعه لها، وان المكاتب بها مسحوبات عالية جدا وبالأخص مكاتب القاهرة.

وفيما له صلة بذات السياق أطلق بريديين هاشتاج #مع_البريد_فلوسك_مضمونة_وهتزيد فى محاولة منهم لكسب بعض الوقت لحين إعادة نظر المسئولين بالهيئة لرفع فائدة الودائع بالبريد.

اظهر المزيد

شاهد أيضاً

إغلاق
إغلاق